friskochgalen

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Outsiders - fobi för att kräkas //Frisk&Galen

Av MsEvolyn - 26 oktober 2011 10:34

Jag såg på outsiders nyligen. Där fanns en tjej med som hade fobi för att kräkas. Hon hade svårt för att flyga flygplan och åka tunnelbana bland annat. Dels för att det var krångligt att gå på en toalett.


Jag kände igen mig som fan, skillnaden var bara att när jag blir "nervös" så vill jag ha en toalett i närheten för att jag tror att jag ska bli dålig i magen, alltså problem med hål nummer två ;)


Jag är så jävla nervös över att inte ha en toalett i närheten OM jag skulle få panik och behöva en. Därför har jag undvikit situationer där det kan vara "svårt" att gå på toaletten. Att vara hemma är alltså det stället som jag är mest avslappnad på pga detta.


Nu har jag arbetat bort mycket av detta och klarat av många svåra situationer. Men det styr fortfarande mitt liv.


När jag är hemma så kan hela dagen gå utan att jag behöver gå på toaletten. Men när jag åker på affärer eller bort överhuvudtaget så får jag för mig att jag måste gå på toaletten hela tiden. Det blir väldigt stressigt, frustrerande och man undviker att gå på bio, åka buss, åka hem till karlns kompisar och så.


Jag har verkligen försökt övertala mig själv att det finns toaletter nästan överallt och att det är helt lungt att bara fråga om man får låna en toalett. Men jag är inte riktigt där än.


Nu är det inte så att jag har en fobi. Jag är bara jävligt orolig över att bli dålig i magen och akut behöva gå på toaletten och då inte kunna göra det!


Jag kommer ihåg i gymnasiet,  jag gick ut från lektionen flera gånger och gick på toaletten. Ibland struntade jag i att gå tillbaka till lektionen för att jag var rädd för att jag skulle behöva gå på toaletten igen och att det då skulle se dumt ut. 


Grejen är inte att jag behöver gå på toa så ofta, allt sitter bara i mitt huvud. Jag måste lära mig att inte oroa mig över det och ta det som det kommer, då kommer jag inte behöva gå på toaletten och kan då göra saker normalt.


Det är drygt att hela tiden, vad man än gör, så kollar jag alltid först vart toaletten är, hur det ser ut och om jag enkelt kan ta mig dit. Om jag är hemma hos någon och dens toalett inte känns trygg (för nära vardagsrummet eller inget toapapper eller liknande) ja då kan jag bli så nervös så jag blir helt apatisk och det är ju tråkigt, man kan ju inte njuta av stunden och ha roligt.


Men jag försöker verkligen säga åt mig själv att det är helt okej att gå på toaletten och inget att bli nervös över.


En gång när jag skulle åka buss så blev jag akut toanödig. Jag sprang hem, gick på toaletten och hann tillbaka. När jag satte mig på bussen så blev jag toanödig igen, alla känner väl igen sig och tycker att det är en hemsk situation men det skrämde mig totalt och jag vägrade åka buss sedan dess. Bara om det är en busstur som tar några minuter och som jag har åkt flera gånger tidigare....


Det har inte varit så här hela mitt liv så det känns drygt att jag inte kan göra samma saker som jag gjort förut innan problemen kom. Det gick ju så bra förut, varför är det så svårt nu?


Men jag jobbar på det, min största bedrift är att jag i år har sovit på ett kalfjäll (där fanns det minsann ingen toalett, inga träd eller buskar för den delen heller)


Men jag klarade det :) och då klarar jag nog nästan allt!

 
 
Ingen bild

Anonym

27 oktober 2011 20:54

Åh gud jag är inte den enda! Jag lider nått otroligt av detta, och kan inte ens gå till affären .. Kollar också alltid upp om det finns toalett och finns det inte det kan jag inte vara där inne. Jag tänker precis som du men det hjälper bara ibland. Vill bara kunna leva normalt :(

MsEvolyn

29 oktober 2011 09:38

Hej!

Jag har haft den här bloggen i över ett halvår men aldrig skrivit om just det här problemet för att jag har skämts så mycket.

Men din kommentar gjorde verkligen att det var värt det. Att kunna påverka och göra andra glada genom att visa att "du är inte ensam". Det känns bra :)

Jag tror att det finns jättemånga, fler än vad vi tror som oroar sig som vi.

Kram!

 
Ingen bild

J

2 november 2011 22:26

vilken fantastisk blogg du har!
Länge Länge har man funderat över om man är ensam och känt sig ensam, jag känner igen detta med toalettproblemen, men jag blir då istället kissnödig och det vet jag blir när jag spänner mig, musklerna drar ju ihop sig och jag har inte kunnat åka någonstans där det inte funnits toalett, sålänge jag är lugn är blåsan lugn brukar jag säga, men det är ju inte så lätt att hålla sig lugn i alla situationer. Tack så jätte mycket för att du tar mod till dig och skriver detta. /J

MsEvolyn

4 november 2011 11:58

Kommentarer som din kommentar gör min dag!
Det är just därför jag vill blogga, för att hjälpa de som är i samma situation som jag :)

Ibland känns det hopplöst och svårt men det blir lite lättare när man inser att man faktiskt inte är ensam :)

Kram till dig!

 
Ingen bild

Susanne

8 november 2011 20:06

Hej, jag lider av detta också. fruktansvärt mycket. Jag är jätterädd för att kräkas och bli därför akut illamående så fort jag ställs inför en situation när jag inte kan ta mig därifrån enkelt. jag har inte åkt buss sen februari i år. jag fattar inte hur jag ska ta mig ur det här. men väldigt skönt att höra att jag inte är ensam.

MsEvolyn

9 november 2011 01:00

Hej Susanne!

Lite tips från mig :)

Det låter jätteläskigt jag vet, men man måste våga "ta det som det kommer" och inte tro att man kan se i framtiden.

Alltså när man ska göra något läskigt så kan man försöka tänka att går det så går det och går det inte, ja då dör jag inte i alla fall.

Men jag tycker att det är jätteläskigt att "släppa taget" och bara köra på. Men för varje gång man gör det så blir man lite modigare.

Om man jämför mig med i vintras och hur jag är nu så är det enormt stor skillnad. Det är endast tack vare att jag har pressat mig själv och försökt trots att det har varit läskigt.

Det tar tid, men det blir bättre till slut :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MsEvolyn - 19 oktober 2016 12:44

Sitter ensam hemma. Tror att jag ska dö hela tiden. Gaaah, orkar inte!   Tror att det ska ske en olycka, att ingen kan hjälpa mig, eller den där gamla favoriten: hjärtstopp.   Känner en konstig huvudvärk på en speciell punkt. Tänker att d...

Av MsEvolyn - 28 september 2016 20:14

Åh tack så mycket tack så jävla mycket. Nu sitter jag och tackar mig själv  för att jag är så jävla dum i huvudet som googlar symptom!!!   Gör det aldrig!!   Om man är riktigt orolig över något med sin hälsa så ska man ta tag i det, ringa vår...

Av MsEvolyn - 17 september 2016 21:03

Har precis kollat på två avsnitt på svt play. Åh herregud vad man kände igen sig! Började gråta när CC hade ångestattack. Så många gånger som man har sagt dom orden som hon sa: "Hur kan man gå från att vara en fullt fungerande människa, till det ...

Av MsEvolyn - 26 augusti 2016 20:53

Hej igen, Idag har jag haft ihållande ångest sedan klockan tre eller nått. Underbart! Flera timmar...   I alla fall, dagen började helt normalt. Sen plötsligt så "fick jag ångest". Ja, det heter väl så, och vad innebär det då? Jo, det är väld...

Av MsEvolyn - 18 juli 2016 20:39

Spenderar denna ljuvliga sommar med hypokondri. Fy fan vad jävulsk den är!!   Tror att jag ska dö när som helst, tror att jag har cancer överallt, och tror att jag ska tuppa av när som helst.   Vissa dagar, timmar, minuter känner jag mig ...

Presentation

Mitt motto:
När du känner att rädslan sätter stopp, att ångesten trycker upp i halsen och kroppen fryser till is. Det är då du ska ta tag i din egen krage och härda. För varje gång du vunnit, desto lättare blir det. Jag lovar :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Klicka gärna och svara, skulle vara kul att veta hur många läsare jag har :)
 Jag är inne här regelbundet :)
 Jag är här ibland, men sällan
 Det är min första gång jag är här nu och gillar det jag ser :)
 Jag råkade bara klicka förbi ;)

 

Det finns hjälp att få ♡

Behöver du prata om det du inte kan prata om?

Länkar

Skriv i min gästbok!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards