friskochgalen

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Vill dricka kaffe men är orolig för hjärtat //Frisk&Galen

Av MsEvolyn - 23 oktober 2011 13:13

Ja, då är vi där igen. Jag hade stora problem med detta förut, men sedan så kom jag över det. Men nu är jag orolig igen.


Jag vill dricka kaffe men är rädd att "hjärtat ska rusa iväg". Så himla drygt. 

Varför skulle hjärtat rusa iväg? Det är så dumt att vara rädd för detta.


Jag tror de beror mycket på att min sambo har slutat dricka kaffe nu. Han har märkt att han får obehagliga "dubbelslag" när han har druckit kaffe. Det får inte jag men ändå så ska jag sitta och oroa mig över andras problem och tro att det även kommer att hända mig.


Jag drack kaffe varje dag förut, men nu är det väl varannan eller var tredje dag. Jag tog en kopp nyss, sitter och känner efter och oroar mig, blir stressad och mår dåligt. Sitter även och nojjar över kakorna jag tog till kaffet. Kommer sockret göra det hela värre?


Nej jag måste sluta upp med detta! Jag är ung och frisk, folk dricker kaffe och äter kakor varje dag. Det är inte farligt!


Jag tänker på allt jag borde göra, diska, städa och fixa. Men blir så stressad och till slut blir inget gjort. Jag ritade en bild förut som skulle hjälpa mig men det är svårt att komma ihåg detta och försöka slappna av. Den såg ut ungefär såhär:



 

 
 
johanna

johanna

23 oktober 2011 22:37

Vinnarna av dagens blogg är nu utsedda! Kika in och anmäl dig igen, du kan vara med igen, även om du var en av dom som vann :)
Direktlänk:
http://jaxel.blogg.se/2011/october/vinnarna-ny-dagens-blogg-1.html#comment

http://jaxel.blogg.se

 
Ingen bild

Phobic

27 oktober 2011 17:13

Hej!
Hittade hit från sps forum och råkade se ditt inlägg. Tack för att du delar med dig av dina tankar.
Vill bara berätta för dig att dubbelslag är fullkomligt normalt hos unga friska personer. Man uppskattar att cirka 20% av den hjärtfriska befolkningen har upp till 200 extraslag per dag. Det finns även personer som har flera tusen dubbelslag varje dag och är helt friska. Extraslag kan även som du själv upplevt öka av t.ex nikotin, koffein eller stress (sympatiskt nervpåslag). Även det är helt ofarligt. Kakor och snus kommer INTE öka din risk för hjärtproblem förrän du är betydligt äldre, och då är risken ändå ganska måttlig. Kaffe ska du dricka med gott samvete, det är bara nyttigt i rimliga mängder. Det du hört om snus, pulsökning och hjärtproblem stämmer INTE.

Jag har själv dubbelslag sen många år och vet att det kan vara obehagligt. Hoppas det här kan hjälpa dig känna dig lite lugnare iaf.


/M - ST-läkare kardiologi

MsEvolyn

27 oktober 2011 17:48

Tack, tusen tack!
Du förstår nog inte hur mycket det betyder att få höra det där!

Jag har hört det många gånger, men det är svårt att bara tro på det och vara lugn. Men du förklarade så bra och trovärdigt.

Det är det man behöver, en riktig förklaring så man fattar att man är frisk.

Tack igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MsEvolyn - 19 oktober 2016 12:44

Sitter ensam hemma. Tror att jag ska dö hela tiden. Gaaah, orkar inte!   Tror att det ska ske en olycka, att ingen kan hjälpa mig, eller den där gamla favoriten: hjärtstopp.   Känner en konstig huvudvärk på en speciell punkt. Tänker att d...

Av MsEvolyn - 28 september 2016 20:14

Åh tack så mycket tack så jävla mycket. Nu sitter jag och tackar mig själv  för att jag är så jävla dum i huvudet som googlar symptom!!!   Gör det aldrig!!   Om man är riktigt orolig över något med sin hälsa så ska man ta tag i det, ringa vår...

Av MsEvolyn - 17 september 2016 21:03

Har precis kollat på två avsnitt på svt play. Åh herregud vad man kände igen sig! Började gråta när CC hade ångestattack. Så många gånger som man har sagt dom orden som hon sa: "Hur kan man gå från att vara en fullt fungerande människa, till det ...

Av MsEvolyn - 26 augusti 2016 20:53

Hej igen, Idag har jag haft ihållande ångest sedan klockan tre eller nått. Underbart! Flera timmar...   I alla fall, dagen började helt normalt. Sen plötsligt så "fick jag ångest". Ja, det heter väl så, och vad innebär det då? Jo, det är väld...

Av MsEvolyn - 18 juli 2016 20:39

Spenderar denna ljuvliga sommar med hypokondri. Fy fan vad jävulsk den är!!   Tror att jag ska dö när som helst, tror att jag har cancer överallt, och tror att jag ska tuppa av när som helst.   Vissa dagar, timmar, minuter känner jag mig ...

Presentation

Mitt motto:
När du känner att rädslan sätter stopp, att ångesten trycker upp i halsen och kroppen fryser till is. Det är då du ska ta tag i din egen krage och härda. För varje gång du vunnit, desto lättare blir det. Jag lovar :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Klicka gärna och svara, skulle vara kul att veta hur många läsare jag har :)
 Jag är inne här regelbundet :)
 Jag är här ibland, men sällan
 Det är min första gång jag är här nu och gillar det jag ser :)
 Jag råkade bara klicka förbi ;)

 

Det finns hjälp att få ♡

Behöver du prata om det du inte kan prata om?

Länkar

Skriv i min gästbok!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards