friskochgalen

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2011

Spänningar i bröstet // Frisk&Galen

Av MsEvolyn - 16 augusti 2011 10:23

Jag tänkte skriva ett litet inlägg om spänningar i bröstet. Otroligt måna googlar just den frasen och klickar sig in på min blogg.


Många vet inte vad ångest innebär men nästan alla vet vad en hjärtinfarkt eller stroke är för något..


När jag första gången fick spänningar i bröstet så trodde jag att jag var döende. Att jag snart skulle få något fel på hjärtat, trots att jag är ung och frisk så blev jag jätterädd.


Men med tiden så har jag fått det förklarat för mig att spänningar i bröstet kan vara helt normalt. 


Det kan vara så enkelt att man har varit stillasittande och suttit på ett konstigt vis som gjort att man sträckt sig i bröstet, eller att man har suttit ihopkrympt och tryckt ihop skelettet och organen (om ni förstår vad jag menar). Då kan det hjälpa att massera lite eller ta en promenad.


Ett väldigt vanlig symptom för stress eller panikångest är just spänningar i bröstet. Panikångest är inte dödligt, det är inte farligt och det går alltid över efter en stund.


Om man stressar mycket, inte tar hand om sig själv och känner ångest över saker så kan man få spänningar i bröstet. 


När jag får spänningar i bröstet så blir jag först rädd, jag fokuserar på "smärtan" och nästan överdriver den och tror att den är jättestor. Men sedan så tänker jag:


"Att få spänningar i bröstet är ett normalt symptom för att man är stressad eller har ångest, det är inte farligt och det går över"


Då brukar jag lugna ner mig och efter en stund, utan att jag märker det så har det plötsligt gått över.


En gång blev jag väldigt stressad. Jag kände hur hjärtat dunkade och till slut kände jag även en liten smärta i takt med varje dunkning. På en gång så blev jag lite rädd och tyckte att det var väldigt obehagligt. Om det gör ont vid hjärtat så måste det väl vara något fel?


Men icke, jag är ung och frisk. Smärtan var bara ett tecken på att jag var stressad. Jag försökte intala mig detta och lugna ner mig. Efter ett tag så försvann det.



Värre än så är det inte, men om man är orolig så kan man alltid åka in till vårdcentralen och göra blodprov och EKG. 

Det gjorde jag en gång när jag hade väldigt hög puls, väldigt länge. Jag blev jätterädd och pappa körde in mig. Men efter att jag fick veta att jag var fullt frisk så lugnade jag ner mig mer.


Hoppas detta hjälpte dig på något sätt om du undrade om spänningar i bröstet. Jag vet själv, att innan jag visste någonting om detta så var jag väldigt rädd och tyckte att allt var läskigt. Men om man tar reda på fakta så man förstår så går allt mycket lättare.


Läs min presentation för mer information om vad panikångest innebär och dess symptom

 
 
Ingen bild

EA79

10 mars 2014 20:27

Hej!
Har under en viss tid haft såna känningar som tryckande,kramande och spända
Har även gjort EKG flera gånger gjort blodprov även röntgat bröstet men inget fel hittades men jag har ont fortfarande skall snart göra magnetröntgen
Mår välldit dåligt för detta vet ej hur jag skall bli smärtfri
Hoppas någon har svar på detta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MsEvolyn - 19 oktober 2016 12:44

Sitter ensam hemma. Tror att jag ska dö hela tiden. Gaaah, orkar inte!   Tror att det ska ske en olycka, att ingen kan hjälpa mig, eller den där gamla favoriten: hjärtstopp.   Känner en konstig huvudvärk på en speciell punkt. Tänker att d...

Av MsEvolyn - 28 september 2016 20:14

Åh tack så mycket tack så jävla mycket. Nu sitter jag och tackar mig själv  för att jag är så jävla dum i huvudet som googlar symptom!!!   Gör det aldrig!!   Om man är riktigt orolig över något med sin hälsa så ska man ta tag i det, ringa vår...

Av MsEvolyn - 17 september 2016 21:03

Har precis kollat på två avsnitt på svt play. Åh herregud vad man kände igen sig! Började gråta när CC hade ångestattack. Så många gånger som man har sagt dom orden som hon sa: "Hur kan man gå från att vara en fullt fungerande människa, till det ...

Av MsEvolyn - 26 augusti 2016 20:53

Hej igen, Idag har jag haft ihållande ångest sedan klockan tre eller nått. Underbart! Flera timmar...   I alla fall, dagen började helt normalt. Sen plötsligt så "fick jag ångest". Ja, det heter väl så, och vad innebär det då? Jo, det är väld...

Av MsEvolyn - 18 juli 2016 20:39

Spenderar denna ljuvliga sommar med hypokondri. Fy fan vad jävulsk den är!!   Tror att jag ska dö när som helst, tror att jag har cancer överallt, och tror att jag ska tuppa av när som helst.   Vissa dagar, timmar, minuter känner jag mig ...

Presentation

Mitt motto:
När du känner att rädslan sätter stopp, att ångesten trycker upp i halsen och kroppen fryser till is. Det är då du ska ta tag i din egen krage och härda. För varje gång du vunnit, desto lättare blir det. Jag lovar :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Klicka gärna och svara, skulle vara kul att veta hur många läsare jag har :)
 Jag är inne här regelbundet :)
 Jag är här ibland, men sällan
 Det är min första gång jag är här nu och gillar det jag ser :)
 Jag råkade bara klicka förbi ;)

 

Det finns hjälp att få ♡

Behöver du prata om det du inte kan prata om?

Länkar

Skriv i min gästbok!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards