friskochgalen

Alla inlägg den 4 april 2011

Av MsEvolyn - 4 april 2011 23:29

Nu är vi hemma igen. Bilresan gick förvånadsvärt bra! Jag gick bara på toaletten två gånger. Woho! Annars brukar jag vilja stanna vid varenda mack för att gå på toa.

Blir ju så jävla nervös av att åka bil, speciellt när man ska åka långt.


Nu ska vi ta och sova och jag ligger och funderar. Jag är faktiskt ganska nervös. Det har ju varit några ångestfria dagar men nu när vi är hemma igen så känns det som att ångesten ska ta över min kropp precis som den gjorde innan vi åkte.


Det sticker och känns konstigt i kroppen. Antingen vid hjärtat, eller i magen, eller på låret. Varenda liten grej sitter jag och analyserar och blir rädd över utifall det skulle vara något farligt.


Det värsta är ju när jag tror att hjärtat rusar iväg men att det är över på fem sekunder och jag sedan märker att det bara bubblade i magen! Då känner man sig så jävla fjantig!


Jag längtar så sjukt mycket efter sommaren. Mörkret skrämmer mig. Jag är van att bo i lägenhet med stadens ljus utanför fönstret, bilar som kör fram och tillbaka, alltid få besök där hemma. Men där jag bor nu är det tyst, mörkt och ibland mycket kallare än vad jag är van vid. Det är ju ett stort hus ute på bygden.


På sommaren kommer det nog bli mycket bättre, då kanske jag kan uppskatta detta vackra hus mer!


Varför känns det alltid konstigt på vänster sida av bröstkorgen? Är det för att jag helt enkelt har hört att hjärtat sitter på vänster och att det är hjärnspöken som spelar mig ett spratt? För jag har aldrig varit rädd för eller haft problem med höger sida...




Av MsEvolyn - 4 april 2011 01:34

Jag och min sambo låg nyss och diskuterade kring min panikångest och vi kom fram till det ena och det andra. Jag kunde absolut inte somna efter det så jag startade datorn för att skriva av mig.


Jag tror att jag har social fobi. Sorgligt men kanske sant.


Från att jag var 16 år så har jag varit väldigt blyg, tillbakadragen och aldrig någonsin spontan! Att besöka nya platser, människor och ställen var något som jag alltid undvek så gott jag kunde. Att gå på bio var det värsta jag visste!


Detta blev värre och värre utan att jag märkte det. Jag tänkte aldrig på att det berodde på något utan sa bara "jag har inte lust" om någon bjöd med mig på något som kändes nytt eller otryggt.


Anledningen till att jag inte har funderat på om det var social fobi är för att jag kan gå på stan, fika, gå på krogen, handla på ica och så vidare. 


Men jag glömde en viktig detalj......


Jag har ALLTID gått på samma krog, ALLTID handlat på samma affärer och bott i samma stad i hela mitt liv.


Inte konstigt att jag vågar gå till affären när det är samma fucking affär sedan flera år tillbaka? Inte konstigt att jag kan gå på krogen när jag har varit där i flera år?


Jag skulle på en sthlms resa med en grupp i våras. De flesta skulle tycka att det hade varit skitroligt, spännande och underbart. Men jag var livrädd. Rädd för att jag inte visste var, hur, när, exakt tid eller aktivitet.

Det var ju en ny plats!


Nyligen har jag flyttat 30 mil norrut. Nu kan jag plötsligt inte gå på cafe längre, vi har inte varit på krogen en enda gång och vi handlar på samma affär varje gång vi ska handla.


Att jag inte har sett det här mönstret förut?!


Jag har alltid skyllt på att jag inte har lust, alltid handlat på samma affär för att "varför ska vi handla någon annanstans?"


Undermedvetet så har jag ju undvikit nya platser kanske för att jag har social fobi och tycker det är jobbigt?


Min sambo nämnde en restaurang som skulle vara jättebra med fin utsikt och allt. Det första jag tänkte på var "fan va läskigt, jag har aldrig varit där.."


Helt sjukt! Jag har fan social fobi av något slag och inte lite heller! Jag kan ju inte ens fika på ett jävla fik och detta har jag inte märkt av för att jag har ju gått på samma fik i hela tiden.


Såklart finns det undantag, såklart har jag varit på nya ställen och besökt platser. Men jag kommer inte ihåg en enda gång då jag har varit på en ny plats utan att vara rädd, alltså ovanligt rädd, överdrivet rädd.


Inte ska man vara rädd för att gå och fika? Det ska man ju se fram emot!




Min sambo ville hälsa på sin barndomsvän som inte bor så långt bort nu när vi har rest hemifrån. När han nämner det så reagerar jag som om han nyss har frågat mig om jag vill bada i en pool fylld med hajar. Jag blir helt jävla fucking livrädd!


Vad är det värsta som kan hända?

Ingenting


Du har aldrig träffat människan, vad är det värsta som kan hända?

Ingenting


Men varför blir du så jävla rädd då?

INTE FAN VET JAG!



Jag har alltid reagerat negativt på nya saker, men aldrig funderat på varför och att det kan vara social fobi förens nu när jag verkligen har testat mig, flyttat till en ny plats och blivit tvingad in i nya miljöer.


shit alltså..

Presentation

Mitt motto:
När du känner att rädslan sätter stopp, att ångesten trycker upp i halsen och kroppen fryser till is. Det är då du ska ta tag i din egen krage och härda. För varje gång du vunnit, desto lättare blir det. Jag lovar :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Klicka gärna och svara, skulle vara kul att veta hur många läsare jag har :)
 Jag är inne här regelbundet :)
 Jag är här ibland, men sällan
 Det är min första gång jag är här nu och gillar det jag ser :)
 Jag råkade bara klicka förbi ;)

 

Det finns hjälp att få ♡

Behöver du prata om det du inte kan prata om?

Länkar

Skriv i min gästbok!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards