friskochgalen

Direktlänk till inlägg 13 mars 2011

En blogg om Panikångest

Av MsEvolyn - 13 mars 2011 18:57

Nu mår jag relativt bra. Så jag tog till vara på tiden och startade en blogg. När jag mår som sämst så kan jag inte läsa om panikångest eller prata om panikångest för att jag då får panikångest   


Men just nu är det ganska okej!


Igår hade jag en dålig dag. Hela dagen gick åt att fundera. Andas jag normalt? Slår hjärtat? Oj, nu andas jag liiiiiite fortare.. 


Jag blev helt utmattad till kvällen. 


Jag och min sambo satte på en film på kvällningen men jag kunde inte njuta av filmen. Jag satt och funderade, var riktigt jävla rädd emellanåt. Men såklart, jag dog inte! Trots att jag är helt övertygad om det ibland.


Mitt i filmen så blev det värre. Jag fick lust att skrika rakt ut, springa runt huset, göra NÅGONTING som skulle få mig att släppa på trycket. Men jag kunde inte komma på vad. Jag ville gråta men det gick inte. Jag bara hetsade upp mig själv, började andas häftigare, la min panna mot min sambos axel och försökte slappna av.


Till slut låg vi sked och han kliade mig på ryggen, sedan försvann ångesten sakta men säkert. Jag somnade som en stock senare när vi skulle sova!


Idag har det varit bättre dock. Hade små infall tidigare bara. Min sambo läste om panikångest på några forum. Jag lyssnade och försökte hålla mig lugn. Det var skönt att höra att man inte är ensam. Att det finns fler som tror att de ska dö, som inte kan sova på kvällarna och som ständigt varje dag lever i ett helvete.


Då behöver jag inte tro att jag är mentalt sjuk.


Jag är frisk trots att jag känner mig galen.

 
 
Josefin

Josefin

30 mars 2011 19:53

Jag har, som dig panikångest. Och att snart fylla 17 och ha det är ett rent helvete, fast det är det väl för alla med PA. Riktigt jobbigt, tankarna har fokus på ångesten och ju mer jag funderar ju mer känner jag efter. Du är inte ensam om att tro att du ska dö, så brukar jag oxå känna och det är sjukt obehagligt. Jag brukar ibland börja fundera om jag andas, som att man kommer på sig själv med "shit, andas jag?" även om man vet vad som händer i kroppen när man får en panikattack. Jag har jobbat mig ur ångesten tidigare då jag fick det -09, och då var jag iprincip ångestfri i ½år och kände verkligen "wow, I'm back on the right track!" Bara att stå ut, fortsätta försöka jobba sig igenom alla obehagliga stunder då man tror att man kommer dö. Man har ju trots allt klarat av alla tidigare ångestattacker, hur rädd man änn vart. Hoppas du börjar må bättre! :)

http://josefinstromberg.blogg.se

MsEvolyn

31 mars 2011 19:51

Hej Josefine!

Tack så jättemycket för dina ord!
Det är verkligen skönt att få kommentarer på bloggen från människor som förstår. Det gör att min dag känns något gladare :)

 
Ingen bild

Annika

22 maj 2011 23:31

Hej,kom in på din blogg av en slump. Är betydligt äldre än dig (41......lastgammal) men lider av samma som dig. Sitter på landet ensam hela veckan tills min man kommer upp och känner redan öite ågren och känner efter heeela tiden. "Jag är ju frisk men...man vet aldrig,kanske dröser ner och dör och ingen komme hitta mig.. Sådana tankar,känner igen det där med att man kan sitta och kolla film eller tv fast ändå inte "vara med" utan tänker och känner efter hela tiden. Har haft panikångst av och till sedan 20-års åldern och vet hr du har det. Ville bara säga att jag verkligen förstår. Kämpa på och försök andas n¨gra djupa andetag när ångestten kommer,det är ju "bara" hjärnspöken. Du kommer inte dö eller bli galen. Kram på dig från annika

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MsEvolyn - 19 oktober 2016 12:44

Sitter ensam hemma. Tror att jag ska dö hela tiden. Gaaah, orkar inte!   Tror att det ska ske en olycka, att ingen kan hjälpa mig, eller den där gamla favoriten: hjärtstopp.   Känner en konstig huvudvärk på en speciell punkt. Tänker att d...

Av MsEvolyn - 28 september 2016 20:14

Åh tack så mycket tack så jävla mycket. Nu sitter jag och tackar mig själv  för att jag är så jävla dum i huvudet som googlar symptom!!!   Gör det aldrig!!   Om man är riktigt orolig över något med sin hälsa så ska man ta tag i det, ringa vår...

Av MsEvolyn - 17 september 2016 21:03

Har precis kollat på två avsnitt på svt play. Åh herregud vad man kände igen sig! Började gråta när CC hade ångestattack. Så många gånger som man har sagt dom orden som hon sa: "Hur kan man gå från att vara en fullt fungerande människa, till det ...

Av MsEvolyn - 26 augusti 2016 20:53

Hej igen, Idag har jag haft ihållande ångest sedan klockan tre eller nått. Underbart! Flera timmar...   I alla fall, dagen började helt normalt. Sen plötsligt så "fick jag ångest". Ja, det heter väl så, och vad innebär det då? Jo, det är väld...

Av MsEvolyn - 18 juli 2016 20:39

Spenderar denna ljuvliga sommar med hypokondri. Fy fan vad jävulsk den är!!   Tror att jag ska dö när som helst, tror att jag har cancer överallt, och tror att jag ska tuppa av när som helst.   Vissa dagar, timmar, minuter känner jag mig ...

Presentation

Mitt motto:
När du känner att rädslan sätter stopp, att ångesten trycker upp i halsen och kroppen fryser till is. Det är då du ska ta tag i din egen krage och härda. För varje gång du vunnit, desto lättare blir det. Jag lovar :)

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Klicka gärna och svara, skulle vara kul att veta hur många läsare jag har :)
 Jag är inne här regelbundet :)
 Jag är här ibland, men sällan
 Det är min första gång jag är här nu och gillar det jag ser :)
 Jag råkade bara klicka förbi ;)

 

Det finns hjälp att få ♡

Behöver du prata om det du inte kan prata om?

Länkar

Skriv i min gästbok!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards